7 błędów popełnianych podczas zakupów produkcyjnych

7 błędów popełnianych podczas zakupów produkcyjnych

Dzięki dobrze dokonanym zakupom firmowym możesz uzyskać znaczną przewagę nad konkurencją. Jakich błędów unikać, by stać się lepszym przedsiębiorcą?

1. Najlepsi dostawcy to ci, których znamy

Nie zamykaj się na nowych dostawców, robiąc to popełniasz duży błąd. Często jest tak, że z racji obawy przed ryzykiem przerwy w dostawach, specjaliści korzystają jedynie ze znanych już wcześniej dostawców. Dodatkowo jeszcze błędny research rynku potrafi pozbawić firmę szansy na nowych kontrahentów. Nowi dostawcy to może być Twoje nowe źródło oszczędności, nie zamykaj się na nich!

2. Określona specyfikacja produktu

Często powtarzającym się błędem jest także, ściśle określona specyfikacja produktu. Przyzwyczajenia technologów lub konstruktorów często decydują o formie specyfikacji, przez co wybór dostawcy zostaje znacznie ograniczony. W tym wypadku potrzebujesz elastyczności, by zdobyć nowe możliwości rynkowe.

3. A najważniejsza jest… Cena!

Owszem, ale kryteria jej oceny powinny być bardziej przemyślane do określonego zakupu. Każdy zakup wymaga innego podejścia, weź to pod uwagę, skupiając się na stawianych przed sobą celach zakupowych.

4. Niewłaściwa ocena dostawców

Nie mając spójnego systemu oceny i klasyfikacji dostawców, narażasz swoje przedsiębiorstwo na niebezpieczeństwo. Kompleksowa i rzetelna ocena, pozwoli Ci w porę zareagować w przypadku, kiedy jakość któregoś z dostawców ulegnie pogorszeniu. Monitoruj więc wskaźniki finansowe kontrahentów.

5. Nieefektywność

Jeśli zbyt mocno skupisz się na działaniach operacyjnych, przełoży się to na mniejszą efektywność realizacji zadań strategicznych. Aby to poprawić, zacznij od eliminacji kosztów procesowych za pomocą platformy zakupowej. Zastąp papierowe dokumenty ich elektronicznymi odpowiednikami. Podobnie ma się sprawa ze standaryzacją, to także wiążący czynnik pogarszający efektywność Twojego przedsiębiorstwa.

6. Zbyt długie negocjacje

Dwa słowa: aukcje elektroniczne. Pomogą Ci łatwiej nawiązać transakcje, przy jednoczesnym przejrzystym zachowaniu zasad wyboru dostawcy. Elektroniczne aukcje to także potencjalne źródło oszczędności w przedsiębiorstwie.

7. Słaba świadomość działu zakupów

Nie traktuj swojego działu zakupów jako generatora oszczędności. Dobrze wyszkolony handlowiec powinien zaproponować nowe możliwości, przez co stanowi on ważną cześć łańcucha wartości produktu. Powinien współpracować z partnerami oraz ich aktywnie pozyskiwać, tym samym wprowadzając powiew innowacji do Twojej firmy.